Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

maandag 24 september 2012

Slobber

In de aanloop naar dierendag kom je overal dierenberichten tegen. Vaak met mooie plaatjes erbij. Misschien was het wel daarom, dat ik besloot om weer eens een poging te wagen om een kat te tekenen. Niet zomaar een kat, maar Slobber. Slobber was de liefste kat die we hebben gehad. Het was een - denk ik - niet helemaal raszuivere Noorse Boskat.

Hoewel hij zwart-wit was en in dat opzicht misschien niet helemaal bijzonder, was het een ware verschijning, vooral als-ie zijn wintervacht had. Dan had hij een kraag van wit haar onder zijn kop. Behalve een mooie kat, was het een ontzettend lief beest. Hij had een heel lief zacht stemmetje, waarmee hij je altijd kirrend kwam begroeten. Noorse Boskatten kiezen vaak één persoon uit op wie ze zich richten en in dit geval was ik dat. Als hij me aan hoorde komen, ook van buiten, zat hij al bij de trap op me te wachten, klaar voor een aai en een knuffel. Een schootkat was het niet. Hij hield wel erg van spelen. Zo was hij de eerste kat van wie ik meemaakte dat hij kon apporteren. We hadden een rubber spin in huis (geen idee waar die ook al weer vandaan kwam) en met die spin kon hij geweldig spelen.  Je gooide hem weg en Slobber kwam hem terugbrengen, met de poten uit de bek bungelend. Het was trouwens een enorm goede jager, ook op echte dieren. Zo ving hij muizen en (ja heel zielig) vogeltjes. Ook rustte hij niet voor hij nachtvlinders kapot had geslagen en heb ik hem zelfs een keer schuimbekkend met een versgevangen pad door de tuin zien lopen. Bijen en wespen kregen van hem een speciale behandeling: die sloeg hij  met één slag van zijn poot in twee stukken. Dat laatste heeft hij trouwens een keer met een dikke voorpoot moeten bezuren, maar de bij was daarna wel dood.
Verder was het een enorme lieverd. Hij is nu alweer bijna drie jaar niet meer bij ons en ik wilde hem graag een keer tekenen.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik koos weer voor pastelkrijt, omdat je daar heel fijn mee kunt werken. Al was de keuze voor fotokarton misschien weer niet zo'n handige, want dat maakte de boel weer wat grover dan ik het had bedoeld. De tekening op zich is goed gelukt, hij lijkt op Slobber, al was hij in het echt natuurlijk veel mooier. Ooit maak ik hem nog een keer, maar dan op velourspapier en met behulp van goede potloden.

Slobber

2 reacties:

  1. Reacties
    1. Wat fijn om te lezen dat je 'm mooi vind! Het was een bijzondere kat en natuurlijk wil je 'm dan goed kunnen vastleggen en natuurlijk lukt zoiets nooit meteen ;-)

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: